Tror på Conny,
Startade med web design/grafik och lite lösa översättningar av mjukvara till svenska för 10 år sedan på freelancesidor och fick ge mycket av tid för lite pengar. Flyttade över till Kairo för att hålla det låt med utgifter under den tiden.
Hamnade sedan i Köpenhamn, Malmö, Riga och nu en liten Grekisk Ö (location independent). Inte precis så det kan rekommenderas för de flesta fast är så det får vara med freelance jobb för att få det att rulla. Bättre ni fångar upp några småföretagare och håller dem i nätet än skjuter med hagelgevär för att få in någon enstaka träff.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Att annonsera kan du släppa fär det funkar skitdåligt för att hitta kunder till konsulter. Jag har provat det och det ger absolut ingenting.
Den bästa marknadsföring du kan få är att dina kunder rekommenderar dig vidare till sina bekanta eller kollegor i branchen. Det kostar dig inte en spänn i marknadsföringskostnad och det är ofta direktträff på ett relevant kundämne.
Fokusera på att försöka nå fler "Kalle som är i byggsvängen med 3 anställda" för då vet du att det kundsegmentet har du referenser i OCH du vet att de var villiga att anlita dig, då blir det något högre träffsäkerhet när du kontaktar nästa "Pelle som är i byggsvängen med 3 anställda" och du kan direkt refera till dina andra nöjda kund.
Du kan även använda det som en tydlig specialicering i din nischning, så att du är "specialict på att erbjuda små företag i byggbranchen med 1-10 anställda, inom din [region], hjälp med markandsföring på webben". Då har du en möjlighet att bli "världsmästare" för just dessa kunder.
Vilka företag som finns inom denna branch inom din region med rätt antal anställda kan du hitta på Parguiden.se för att ta ett exempel.
|