 |
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
|
Ok, du har en matematisk modell och du vill veta om den har något empiriskt förklaringsvärde. Den hypotes-deduktiva modellen bygger på att du testar din modell i praktiken - om den kan förutsäga resultatet av ditt försök så har du en teori som kan testas vidare för att se om du har några dolda variabler (vilket du med all säkerhet har).
Det du vill göra har tusentals andra försökt med före dig. Som redan påpekats så är funktionen volym/kvalitet okänd, och i alla händelser inte linjär utom möjligvis lokalt. Att du har ett visst CTR/CPM vid en viss tidpunkt och en viss volym gör inte att du kan extrapolera och tro att din CTR/CPM ska vara densamma ett år senare med den 10-dubbla volymen. Det KAN vara så, men mest sannolikt inte.
Marknadsföring är till stor del trial and error, och det handlar om att agera på rätt marknad.
|