Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-09, 11:58 #40
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Jag tycker absolut att "hen" fyller ett tomrum vi har idag som den eller denna inte kan uppfylla. I mitt exempel:

Mäklaren bör göra si och så om den tycker det är en bra idé och den vill göra så av egen vilja.

Låter ju jäkligt skumt, där hade man ju alla dagar i veckan (innan hen-ordet) skrivit

Mäklaren bör göra si och så om han eller hon tycker att det är en bra idé och han eller hon vill göra så av egen vilja.

...vilket blir fel ju längre man drar det. DÄR tycker jag att hen fyller ett tomrum.

Mäklaren bör göra si och så om hen tycker att det är en bra idé och hen vill göra så av egen vilja.

Som någon skrev att man fortsätter använda <svenskabetyg value="3">substantivet?</svenskabetyg> i hela meningen funkar ju inte heller:

Mäklaren bör göra si och så om mäklaren tycker att det är en bra idé och mäklaren vill göra så av egen vilja.

blir ju jäkligt styltigt.

Sen håller jag med om att "hen" är ett fult ord i sig men vad hade man för bra alternativ: hun? hän? hön? hån? hyn?

Att sen börja kalla barn för "hen" för att inte könsbestämma dem är en heeeelt annan diskussion tycker jag. Tyvärr kopplas de dock samman vid varje diskussion vilket gör att om man vill använda hen istf "han eller hon" så hamnar man i samma fack som de som tycker att män och kvinnor är till förvillelsen lika.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat