Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
Jag tycker också det är bättre att acceptera kundens ånger i detta fall, kostnaden kan ni ta som en marknadsföringskostnad.
Se till att ni alltid rtillräckligt bra marginaler så ni har råd att vara genereösa. En nöjd kund berättar det för 3 av sina bekanta medan en missnöjd kund berättar det fäör 9 bekanta så det är värt att ta stora kostnader för att undvika missnöjda kunder.
Se alltid till att vara vänlig mot alla kunder. även de som är arga, det har man igen i längden.
Det är inte viktigt att varenda kund är lönsam, även om det är något man ska sträva efter. Men det viktigaste ur ekonomisk synvinkel för ditt företag är att du långsiktigt visar vinst för hela företaget. Det kan man bara göra om man har merparten nöjda kunder. Så mitt tips är att alltid fokusera på att ha nöjda kunder även om det kortsiktigt innebär en betydande kostnad.
Om kunden återkommer och "okynnesbeställer" upprepade gånger så kan man efter 2-3 gånger avsluta kundrelationen på ett snyggt sätt genom att inte tillåta dem att lägga beställningar på vissa produkter som orsakar er stora kostnader, alternativt att ni ger denne kund en differentierad prissättning som gör att ni tjänar pengar oavsett om de ångrar sig på liknande sätt, då kommer kunden själv att tycka att det blir för dyrt och avstå att beställa. Men det ärett snyggare sätt att avsluta kundrelationen än att spärra dem helt från att beställa.
Differntierad prissättning är vanligt när det gäller tjänster särskilt konsultarvoden, men det finns inget som hindrar att du använder det i en vanlig webbshop för skräddarsydda varaor.
Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-09 klockan 07:35
|