Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Det finns ju en lång historia varför vi har neutrum, femininm och maskulinum i många språk.
Jag håller med om att det är bra att kunna välja en neutrumform när man inte vet genus. Men som sagt så gillar jag inte ordet "hen", i vissa fall finns det andra meningsbyggnader som jag tycker känns bättre.
|
Historian av genus-bestämda/antydande namn baseras ju dock på ett samhälle där kvinnan inte kunde delta i samhället med alls samma förutsättningar som mannen. Jag tycker inte det är helt oresonligt att man rensar upp i språket varefter samhället öppnar sig mer för gemene persons (gemene man är väl här det som vanligen används för genus-obestämda uttrycket här?) rätt till lika förutsättningar. Det är ju just på grund av kvinnliga arbetarrättshistorien som många yrkesnamn fått "man" i den vanligaste benämningen. Finns all anledning att modernisera ett språk som beskriver gamla orättvisor (även om många spår finns kvar av dom ännu).
Jag är också lite tveksam till hen, om än lite positiv. Men jag tycker att det är riktigt bra att det verkar få lite fäste då det visar på en öppenhet av språkdiskussion. Att vi faktiskt kan göra medvetna val för annat än negerbollar.