Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-08, 12:36 #36
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Att ta bort genusfaktorn i språket gör att språket blir otydligare och mer utslätat. I de flesta sammanhang strävar människan efter att utveckla och förtydliga språket för att kunna beskriva företeelser med högre precistion i dagligt tal och i skriftspråket. Varför ska det vara tvärtom när det gäller genusfrågor.
Du verkar helt ha missat hela poängen. Det innebär högre precision att kunna beskriva en brandman som en man som arbetar inom brandkåren om man har ett annat ord för en ej genusbestämd person som jobbar inom brandkåren. Brandman och brandkvinna i all ära, men om jag inte vet könet på den jag talar om så innebär det att det blir en högre precision och bara säger något om yrket och inte könet (som jag inte vet något om).

En polis går alldeles utmärkt att säga och är genusobstämt. En polisman och en poliskvinna för de genusbestämda är också alldeles utmärkt. Det ger tydlighet i språket om något.

Det handlar inte om att ta bort genusfaktorn. Det innebär att göra den valfri så att man faktiskt kan precisera att man inte har genusbestämt personen man pratar om.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat