Ämne: Singapore
Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-07, 18:36 #3
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Jag har varit där några gånger men har inte så mycket att komma med. Nåja, några saker som du eliasson förmodligen redan vet:

Löner:
De har ingen lagstadgad minimilön i Singapore. Gästarbetare som städar etc har ibland riktigt låga löner. För utbildade blir det mer "svensk standard" upp till miljonmånadslöner för vissa CEO. Som webbutvecklare ligger många runt svenska löner, men jag har dålig koll på någon medellön i den kategorin.

Prisläge:
Generellt 2-4 gånger dyrare än Thailand, men överlag lite billigare än i Sverige. Det gäller dock inte lägenheter. De kan vara bisarrt dyra i centrala Singapore. Samma med månadshyror. Ju längre från centrum (runt Havelock Rd) och Singapore River, ju billigare (nähä). Man kan äta från billig snabbmat (nudlar, burgare, indiskt) till hur dyrt som helst. Generellt aningen billigare än Sverige.

Befolkning:
Välutbildad och generellt vänlig. Vissa stannar tom för att släppa över de som skall gå över gatan, vilket sällan sker i Asien i övrigt.

Européer:
Behandlas enligt min ganska ringa erfarenhet väl, men inte bättre än exempelvis kineser. Vi är knappast "ett herrefolk" i Singapore. Det är ett av världens rikaste land per capita, LÅNGT före Sverige. Enligt Forbes är de trea, efter Qatar och Luxemburg.

Bosätta sig:
Om jag kunde välja skulle jag absolut bosätta mig skulle det bli i närheten av floden kring Merchant Rd och River Valley Rd. Det är tyvärr bara unnat riktigt förmögna då lägenhetspriserna som sagt är bisarra. Området liknar lite Hammarby Sjöstad i Stockholm.

Många verkar "hamna" i områderna i Chinatown och i "förorterna" kring centrum. Ingen fy skam det heller. Kommunikationerna är lysande. I varje fall har jag inte stött på problem.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-11-07 klockan 18:38
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat