Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-06, 10:30 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När man räknar på annonsernas effekter så är det reda pengar det är frågan om.

I traditionell postorderhandel så räknar man på samma sätt. För varje krona man satsar på marknadsföring vill man ha 3-5 kr i ökad försäljning. Omvänt kan man räkna med att ens egen marknadsföringskostnad normalt är 20-30% av intäkterna.

Man ska även räkna med marknasföring i sin budget hela tiden, man kan inte räkna med att man gör en engångsinsats med marknadsföring och sen rullar det på av sig själv, för det gör det aldrig. Marknadsföring (inkl utformning av annonser) av den egna verksamheten är en del av kostnaderna som man måste räkna med i budgeten.

Om man satsar 1250 kr per månad och försäljningen inte stiger till minst 3 gånger det beloppet så spelar det ingen roll hur mycket man ökar marknadsföringen, man kommer inte få högre lönsamhet. Men då har man bara gjort av med 1250 kr och kan avbryta projektet i tid innan det kostat för mycket pengar. Sen får man göra om konceptet och ta nya tag.

Om man däremot uppnår minst 3 gånger marknadsföringskostnaden i ökad försäljning så kan man till nästa månad öka marknadsföringen så den motsvarar 30% av intäkterna för förra månaden och se om intäkterna fortsätter öka nästa månad, osv....

När intäkterna inte ökar i samma takt som marknadsföringskostnaden så börjar man nå mättnaden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-06 klockan 10:37
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat