Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
För det första finns det något som kallas för "mättnad", dvs ingen teoretisk kurva fortsätter uppåt i alla evighet utan den når en mättnadsnivå, eller platåar vid ett visst läge. Det betyder konkret att du kankse för att få de första 10 000 besökarna behöver betala X kr men för att gå från 10 000 till 20 000 besökare kanske måste betala 2x kr och för att gå från 20 000 till 30 000 besökare kanske det kostar 3x men om du sen når en "platå" eller mättnadsnivå så kan det innebära att gå från 30 000 till 40 000 besökare kostar dig 100x.
Var denna platå eller mättnadsnivå ligger för just ditt projekt har jag ingn aning om, det kan man bara få veta genom att experiemntera själv, dessutom varierar den över tiden, för det kommer upp konkurrenter som besökarna byter till och då får du en "decline", dvs nedgång som du inte kan se något sakligt motiv till i din egenstatistik.
När du köper reklam så finns det en viss fördröjning i effekten, den måste man även ta hänsyn till i din kalkyl. Du behöver ha en teoretisk modell som du ju redan gjort, men du behöver även ha en uppföljning för att se hur väl din modell stämmer med verkliugheten.
Upptäcker du att din modell inte stämmer så måste du vidta åtgärder omedelbart (Åtgärder kan exempelvis vara; "Ha is i magen", "Öka", "Minska", "Gör om modellen", "Gör om konceptet", "Lägg ner
Du bör även vara medveten om att du inte får betalt för antal besökare av Adsense utan efter värdet på varje klick. Ju mer orelevanta besökare desto lägre blir CPC, så du bör inte stirra dig blind på besökarantalet utan det kan för det mesta vara bättre att titta på kvaliteten på innehållet av din sajt.
Google har visat något exempel på att en av de mest framgångsrika Adsensepublicisterna själv annonserar för ca 30% av de intäkter han får från Adsense, då får han en br aboost av sitt eget innehåll.
Jag tror du ska mer fokusera på hur ratio mellan intäkter och kostnader ser ut.
Om du lägger en "bombmatta" med din egen annonsering och tar din budget på 30 000 kr och delar upp den så den räcker i 24 månader (den tid jag tror du behöver för att utvärdera effekten av ditt projekt) så blir det 1250 kr per månad. annonsera för denna summa och då ska du få minst 3 gånger detta belopp i ökade intäkter, med viss fördröjning, för att det ska följa googles exempel.
Om du inte når upp till målet med intäkterna inom den maximala fördröjningstiden så måste du tänka om ditt koncept och vidta någon av de åtgärder jag specade ovan.
Tänk på att hela tiden mäta och jämföra olika annonser och deras effek i relation till kostnaden.
De festa företag som "säljer ökade besök på din hemsida" fattar inte vad de håller på med, de vet inte alls hur man mäter annonsernas effekter, elelr så vet de men lurar kunden. Skit i tänket kring besöksantal, det är intäkter i relation till kostnader (observera att eget arbete är en kostnad!) som spelar roll, inget annat.
Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-05 klockan 15:08
|