Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-05, 14:53 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Du glömmer den viktigaste aspekten. Nämligen vad din webbsida tillför för värde för besökaren och annonsören som du säljer besökaren till.

Du kan tjäna pengar genom att sälja och köpa trafik. Men bara om kvalitén på den trafik som du skickar vidare är högre än den som du köpte. Eftersom trafiken som du säljer, är densamma som du köper, så krävs det alltså att din webbsida tillför någonting. Ett exempel kan vara om du lyckas göra nischad och segmenterad trafik av bred och ospecificerad trafik. Ett annat exempel kan vara om du lyckas väcka ett begär efter en särskild produkt hos besökaren.

Skickar du trafik av låg kvalité via Adsense, så kommer ersättningen per klick att falla. Annonsörerna kommer nämligen att reglera sina bud därefter och det kommer att påverka din lönsamhetskalkyl i hög grad. Du bör därför inte fokusera på vad du idag kan köpa trafik för och vad du idag kan sälja trafik för. Utan avgörande är hur mycket du kan förädla trafiken som du köper, innan du säljer den vidare. Där hittar du dina marginaler.


Edit: Jag kanske missade att svara på din fråga som var; ifall någon kan se ett fel i kalkylen. Felet du gör är att du inte tar hänsyn till att priset på trafiken som du köper, kommer att påverka priset på trafiken som du säljer. I din kalkyl, så är klickpriserna desamma dag 153 som dag 1.

Senast redigerad av Gustav den 2012-11-05 klockan 14:59
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat