Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-05, 12:53 #10
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Bra argumenterat, där dödade du all diskussion

Hur delar du in användarna i dessa fack? Kikar du på upplösning? Enhet? Browser? OS? Var drar du gränsen för vilka som får hamna på den mobila siten?
.
Rent specifikt kan man ju kolla user-agent mot Wurfl databas eller motsvarande lösning för att identifiera requesten som "mobil".
En lösning som är ganska praktisk är att om man tror att requesten är en mobil dito så visar man en länk till mobilsiten på desktop siten. Denna desktop site kan ju mycket väl vara responsiv i sin helhet men för att ytterligare förbättra mobila användares upplevelse så finns en mobil variant som ett alternativ.

Jag håller annars med dig ut ett "teoretiskt" perspektiv.
I normalfallet skulle jag själv göra egna webbar med ett responsive "mobile first" angreppssätt. Dvs layouten m.m optimerat för låga skärmupplösningar för att få rena, enkla gränssnitt. Och där man eventuellt lägger på max 1 style / funktion för skärmupplösningar större än 500 pixlar eller nåt..

Dock i "praktiken" med projekt med många möjliga funktionella/design krav skulle jag göra en separat mobilsite bl.a för att underhåll tenderar att bli för komplext och för att det är svårt att optimera laddtider för statiska resurser
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat