Citat:
Ursprungligen postat av danjel
Det här med att ha en separat mobil site är ju inte alltid fel. Ett exempel är SJ där man vill ha så enkel sökning och navigering som möjligt för mobila enheter. Typfallet för en mobil användare här är ju inte information om organisationen utan just att söka/boka resa eller få information om tidtabeller m.m
|
Jag håller inte med. Varför skulle inte en desktopanvändare vilja ha en så enkel sökning och navigering som möjligt också? Och hur kan man veta att en mobil användare inte vill ha information om organisationen? Var går gränsen för en mobil användare? En smartphone? En Samsung Galaxy Note? En ipad mini? Google Nexus 7? Vanlig ipad?
Vet man att personen precis ska ut och åka tåg eller om han/hon sitter hemma i soffan med telefonen för att man inte längre orkar plocka fram den bärbara eller gå och sätta sig vid ett skrivbord?
Det är just dessa antaganden som jag tycker är så lustiga och fel. Beteendet ändras hela tiden och man kan inte göra antaganden. Jag behöver bara se till mitt eget surfande på mobiltelefon / ipad, det är ganska ofta jag hamnar på mobilsiter som inte erbjuder samma innehåll som desktopsiten och det är just det saknade innehållet jag söker. Otroligt frustrerande!
Då är det väl bättre att försöka göra en så lättnavigerad och innehållseffektiv sida så att den fungerar för alla, oavsett enhet eller kontext.
Varför ska desktopanvändare "straffas" med att ladda ner massa innehåll i onödan. Är det inte viktigt nog för att finnas i en mobiltelefon lär det inte vara viktigt nog för att finnas på en desktopsite heller.
Med det sagt finns det ju så klart undantag. Gallerier, filmsidor, spelsidor och andra "poster"-designer lämpar sig inte alltid för enheter med små skärmar och låg bandbredd men det känns som en helt annan diskussion.