Medlem
|
|
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
|
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
|
Du bör skriva ett kontrakt. Detta är extra viktigt om du säljer en vara/tjänst där det finns en eller ett fåtal leverantörer eftersom du annars riskerar att marknadsföra något och bli åsidosatt när du lyckats lansera tjänsten/produkten.
Hade själv funderat på:
- Hur ställer jag mig till andra som marknadsför produkten/tjänsten och hur ska detta regleras i ett avtal?
- Ersättningsstruktur - ska den öka desto fler du säljer, vara linjär eller avtagande?
Annars... personligen föredrar jag om jag hade kunnat ta betalt för produkten. D.v.s. inte bara skicka leads / köp. I detta fallet så får du kundansvar och får fundera på hur du kan hantera det. Fördelen om kunden betalar dig och inte leverantören är många:
- tar bort risken att leverantören inte betalar
- bättre kassaflöde
- bättre förhandlingsläge gentemot leverantören
- du äger kunden till 100 %
Sen... om det är du som fysiskt ska leverera det du säljer; återigen, tar du på dig allt har du större kontroll men all fysisk hantering av produkter och tjänster tenderar att inte skala så bra.
|