Visa ett inlägg
Oläst 2012-10-26, 13:01 #14
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag anser att kortare tid än 3-5 år är kortsiktiga placeringar i aktier, 5-10 år är medellång sikt och över 10 är mer långsiktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
om du säger att aktier är dåligt så menar du på extremt kort sikt
Som sagt världsbörsindex är lägre idag än för 10 år sedan, och 10 år kan inte räknas som (extremt) kortsiktigt.

Citat:
Du har inte indikerat på hur lång sikt du ser dina placeringar, och det är ju helt avgörande för hur man agerar i praktiken.
Jepp, men jag har hela tiden varit tydlig med att det vi funderar kring är bästa möjliga avkastning utan risk, dvs inte aktiemarknaden.

Citat:
Om du tror att aktier kommer minska i värde på lång sikt så kan man lika gärna lägga sig ner och dö, för då har man inget framtidshopp.
[...]
Den ekonomiska utvecklingen har gått upp under hela mänsklighetens historia. För ca 70 000 år sedan så bestod mänskligheten av mellan 2000-10 000 individer
[...]
Jag tycker fakta pratar för sig själv om man ser till historien. Ekonomin går uppåt! Aktier i sig är dock en teknikalitet som ändå har flera hundra år på nacken, tidigare hade affärsavtal men aktier har förenklat finansieringen av affärsverksamheten på ett enkelt och standardiserat sätt.
Nu blev det väldigt filosofiskt
Som du säger: aktier är en teknikalitet och det är ett ganska nytt påfund. Finns ingen naturlag som säger att ökat ekonimiskt välstånd är direkt kopplat till aktiemarknaden framöver. Finns mängder med företag som driver den ekonomiska utvecklingen framåt som INTE är noterade på börsen (och det känns som att detta blir allt vanligare).
Samtidigt känns det som att etablerade sanningar angående marknadsekonomi och kapitalismen nu ifrågasätts i och med den enorma skuldkrisen, kopplat med obefintlig tillväxt, som har slagit klorna i Europa, Japan och USA.
Jag hoppas att jag har fel men jag tycker det ser dystert ut på medlellång sikt (5-15 år).
Men om vi tänker i perspektivet 70000 år kan det nog ordna sig ;o
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat