Visa ett inlägg
Oläst 2012-10-22, 22:33 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag ser det som två olika valideringar dels att kontrollera att personnummer/orgnr uppfyller de grundläggande kraven som jonny skrev och dels ett helt annat krav om att en person finns i ett annat register.

slår man exempelvis upp ett personnummer mot upplysning.se så får du inte med perosner som är under 16 år, du får inte heller med personer med skyddade personuppgifter. Samt att du absolut måste ha uppkoppling mot internet när du kör kontrollen, dessutom måste tjänstens system vara uppe och rulla samtidigt.

Den första enkla kontrollen som jag bidro med källkod till är avsedd att användas som ett första filter för att slippa rena skrivfel, som är de vanligaste felen, säkerligen över 95%.

Men den kod jag laddade upp är även skriven för att göra den enkelt för de här på WN som inte är så haj på kodning i C# och som vill ha en hyfsad grundstruktur att bygga på egna kontroller av indata. Jag har medvetet låtit bli att göra koden "fullkomlig" då det sätter en del begränsningar av användningsområdet.

Checksiffram brukar vara knepig för de flesta newbies att få till en hyfsad kontroll på, men den är väldigt viktig i algoritmen.

Jag är absolut positiv till om andra vill bygga vidare och komplettera med egna tillägg.

Flera saker kan kompletteras:

- Kolla längd på input data
- Filtrera bort alla tecken utom 0-9 + och -
- Kolla att det är ett giltigt datum angivet
.
.
.

Man kan givetvis "optimera" koden för bättre prestanda eller mindre minnesanvändning, men det finns knappast någon anledning i 99,9999 procent av användningstillfällena.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat