Visa ett inlägg
Oläst 2012-10-18, 23:24 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag tycker Stefan skrev en bra sammanfattning i sitt inlägg.

Jag anser att du bör ha rätt att få betalt för den tid du lagt ner, dvs timarvode (enligt ditt kompispris) för de timmar du jobbat.

Det var ju ett kompispris så hon kan INTE förvänta sig att få ett jobb som görs med samma tidsmässiga precition som om du debiterat normaltaxa 1000 kr per timme + moms.

Visst det känns surt att behöva avbryta uppdraget men det kan man nog inte komma ifrån. Men hon har troligen fått endera dåligt med likviditet eller knepiga råd från dåliga rådgivare.

Ett tips är att aldrig göra såna här kompisdeal utan skriftliga avtal heller, dvs alla uppdrag ska ha ett skriftligt avtal i botten så det står klart och tydligt med vilka premisser båda parter går in i en affärsrelation. Gör man det klart från början så är det lättare att hålla i sär affärsrelationen och kompisrelationen (även om man gör det till kompispris).

Angående momsen, så funkar det så att om du gör en kreditfaktura så räknas momsen baklänges så du får tillbaks momsen på rätt sätt, så det behöver du inte oroa dig för. Har du andra intäkter så kvittas momsen på kreditfakturan mot momsen på dina vanliga fakturor. Kör du ett bokföringsprogram så sköts det automagiskt i momsrapporten.

Nu vet jag inte hur ert upplägg var i detalj men din kompis verkar inte ha några sakliga skäl att få tillbaks något av de pengar hon betalat hittils (om du lagt ner det jobb du lovat och levererar det du lovar). Men du behöver inte oroa dig för Kronkalle eftersom du bara behöver bestrida hennes krav så får hon gå till tinget och det tvivlar jag på att hon gör. Gör hon det så har du alla chanser att vinna där för det är normalt att man får ta betalt för nedlagd tid (om man har en överenskommelse om löpande räkning).

Hon fick ju dessutom enormt generösa kreditvillkor vad jag förstår så så här preliminärt ser jag inte att du har något att frukta, snarare har du nog mer att kräva. Vill hon säga upp avtalet så har du alltid rätt att fakturera för nedlagt och redovisat arbete, det är standardvillkoren i de flesta avtal om löpande räkning.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-18 klockan 23:30
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat