|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2008
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: May 2008
|
Ja det är en vidareutveckling.
Upplägget är likadant i CS5 och CS6. Eller, man har ändrat från ljust till mörkt, men det är väl allt. All funktioner i CS5 finns, och på samma sätt, i CS6. Skillnaden är att det har tillkommit fler funktioner i CS6.
GIMP är annorlunda och mycket potent men helt ärligt så kan det inte lika mycket. Frågan är om användaren kan och använder allt i Photoshop eller skulle klara allt den vill göra, och mer därtill, med GIMP. Jag vet personer som både gör mer med foton och tillverkar bilder på ett sätt som inte jag kan med Photoshop (notera att det är jag som inte kan, Photoshop kan)
Det finns ett stort och kunnigt samt mycket hjälpsamt GIMP-community. Samtidigt är Photoshop lite av standard och det finns massor med resurser till det. GIMP är gratis och Photoshop kostar multum, även om man får kraftiga rabatter som student. Om man inte är professionell fotograf eller har en stor plånbok så skulle jag nog tagit en titt på både Photoshop Elements och GIMP innan jag satsade 10 000 på en Photoshoplicens. (Även Elements går att ladda ner och testa i 30 dagar)
|