Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice
Shaving då, typ samma sak. Grejen är den att egentligen ska payout justeras efter kvalitét, man ska inte plocka bort leads bara för att det konverterar dåligt i backend. Antingen plockar man bort publishern, justerar hans payout eller så betalar man helt enkelt för de leads man får in.
|
Shaving är när de tar bort leads och tar pengarna själv, kan vara på nätverk och annonsörsnivå. Detta är något som är jävligt och märker man det är det bara att outa direkt
Självklart vill man som affiliate få betalt för varje lead man skickar men i slutändan är det konverting till sale som är det viktiga. CPL är bara en annan betalningsmetod för CPS för att det ska vara lättare att optimera i min mening.
Min erfarenhet är att det oftast är annonsören som börjar scrubba och inte nätverken.
När jag pratar med annonsörerna direkt och frågar varför de scrubbar så har det varit så att de ber nätverken att dra ner payout för publishern men nätverken segar eller gör det inte alls vilket gör att annonsören förlorar pengar. Självklart är detta fall till fall men det är den anledningen jag har fått höra.