Citat:
Ursprungligen postat av Kjette
En .EU domän ligger inte längre än 40 dagar i karantän, ett tips är att göra en whois sökning via denna sida: http://www.eurid.eu/en/content/whois-result
Sök på domänen i fråga, sedan längst ner på sidan så har du "Domain name history", där ser du även när karantänen upphörde, det bör vara en liten orange färg där som visas, om det är ett glapp där mellan ett orange och en blå färg så ser du hur länge den har varit ledig osv.
Sedan hänger det ju mycket på när du betalade domänen samt när den blev registrerad och hur du betalade? Flesta webbhotell accepterar t.ex flera betalningsmedel och bankgiro är väl det trögaste valet som tar ungefär ett par dagar och om det har varit helg så tar det nog några dagar extra om man inte räknar med bankdagar dvs.
Låter som du har haft otur, men det är först till kvarn metoden som gäller och vill man vara på säkra sidan så betala med kreditkort och följ upp omedelbart med leverantören i fråga om den inte då har blivit registrerat efter några minuter.
|
Ja visst kan jag ha haft otur...men att jag haft en sådann otur att någon "helt ovetande" köpte domänet under de få dagarna från beställnming till betalning känns väldigt märkligt....och att det sedan ligger ute för försäljning några dagar senare. Om en teori är att webbhotellen i dessa fall kan förmedla en affär själva tycker jag att det kan framhäva detta tydligt.
tex: "Väljer du att betala mot faktura kan vi själva göra affär av ditt domän om det är av intresse"