Visa ett inlägg
Oläst 2012-10-15, 03:07 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Men vad menar du med värdegrunder som du nämner ofta?

I de team jag arbetat med så är det olika avdelningar för olika personer, oftast rör det sig om team på två eller tre personer. Jag är i alla projekt programmerare men de andra verkar inte förstå tyngden detta bär och att det är mer tidskrävande än exempelvis design eller kundkontakt via mail eller dylikt.

Hur menar du att man ska komma över denna barriären, så att alla i teamet förstår den andras motivation, vilja och tidskrävande uppgift? Det är oftast här det går åt skogen i projekt där det rör sig om pengar.
Det är just de problem du beskriver som varje person måste förstå och visa respekt för de andra i teamet.

Jag har ingen patentmedicin annat än att man måste definiera "värdegrunderna" och sen testa att varje person har dessa "värdegrunder" (dvs grundläggande värderingar) så man alltid ser till att alla i teamet har samma "värdegrunder".

Man kan aldrig tvinga en person att anta grundläggande värderingar som inte stämmer med personens inre övertygelse. Så man måste helt enkelt "solla bort" de som har andra "värdegrunder" ån dig själv.

Visste jag hur man löser det skulle jag vara supermiljardär för länge sedan. Jag inser att det här är en av de mest grundläggande problemen när man bygger/sätter ihop team.

Det finns många olika värdegrunder, men några som jag själv tycker är viktiga:

- alla i teamet måste visa respekt för varandras kompetens och ansvarsområden
- Utgå alltid från kundfokus
- se till att alla i teamet får kredit för det de bidrar med
- tänk långsiktigt i allt man gör
- ta endast med personer i teamet man litar på
- Dokumentera värdegrunder och affärsplan
- var lyhörd, lyssna på övriga i teamet
- låt alla i teamet komma till tals
- avbryt inte andra när de pratar
- Fokusera på att jobba med kvalitet
- Leverera aldrig skräp
- Det tar en livstid att bygga ett bra rykte, en sekund att rasera


Det finns ju även exempel på att man ska ha produktfokus i stället för kundfokus.

Att företaget ska generera maximalt aktiägarvärde som affärsidé (helt befängd som affärsidé tycker jag).

Jag håller på att läsa en bok som heter "Vinnande konkurrensstrategier" av Olle liljedahl, 2001, Liber förlag ISBN 91-47-06151-0.

I boken diskuteras dessa "värdegrunder" och det förklaras vad man menar. Det finns även just diskussioner om hur man bygger upp en bra affärsidé och hur en dålig affärsidé ser ut. Jga rekommenderar att läsa boken för den sätter saker och ting i ett nytt perspektiv. det finns säkerligen många andra böcker som behandlar detta mycket intressanta ämne.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat