Visa ett inlägg
Oläst 2012-10-15, 00:55 #12
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har också drabbats ett flertal gånger av team som inte drar jämnt.

Min analys är att det i huvudsak beror på att temaets medlemmar inte har samma grundvärderingar, man har helt olika värdegrunder.

Min slutsats är att man på något sätt måste definiera sina värdegrunder redan väldigt tidigt i idéprocessen. Långt innan man definierar affärsidé och strategier. Ja, till och med så tidigt att det är INNAN man börjar se sig om efter vilka personer man ska involvera i teamet.

Min erfarenhet är att det inte går att först sätta ihop ett team och först därefter definiera värdegrundern, utan värdegrunderna måste komma först. Det räcker inte med att man skriver ett avtal utan man måste försöka testa vilka värdegrunder personerna har innan man introducerar dem till konceptet man jobbar med, för annars anpassar de sina svar så de säger vad du vill höra.
Men vad menar du med värdegrunder som du nämner ofta?

I de team jag arbetat med så är det olika avdelningar för olika personer, oftast rör det sig om team på två eller tre personer. Jag är i alla projekt programmerare men de andra verkar inte förstå tyngden detta bär och att det är mer tidskrävande än exempelvis design eller kundkontakt via mail eller dylikt.

Hur menar du att man ska komma över denna barriären, så att alla i teamet förstår den andras motivation, vilja och tidskrävande uppgift? Det är oftast här det går åt skogen i projekt där det rör sig om pengar.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat