SQL-sats som borde föregå upload_nelly.php i inlägg 4 ovan.
Du bör mao fört importera hela XML-filen till din lokala datrabas (den tabellen kallar jag för "XML_ImportTabellen
") då du kan köra SQL-frågor för att göra urvalen istället för att loopa i PHP och göra samma sak där.
Du bör ha en tabell med de alternativ för "gender" som du vill EXKLUDERA, den tabellen kallar jag för ExcludeGenderTabellen.
Du bör ha en tabell med de alternativ för "category" som du vill EXKLUDERA, den tabellen kallar jag för ExcludeCategoryTabellen.
Kod:
INSERT INTO products (img, title, brand, store, price, url, category, gender, visible, info, advertiserProductUrl, fresh, new) ON DUPLICATE KEY UPDATE fresh = 1
SELECT img, title, brand, store, price, url, category, gender, 1, info, advertiserProductUrl, 1, 1
FROM XML_ImportTabellen
WHERE gender NOT IN (select gender from ExcludeGenderTabellen)
AND category NOT IN (select category from ExcludeCategoryTabellen)
AND sale=true
När du sen ska ta fran de data som du ska använda för att skicka upp så hämtar du dem från Products-tabellen med en enkel selectsats:
Kod:
SELECT img, title, brand, store, price, url, category, gender, visible, info, advertiserProductUrl, fresh, new
FROM products
... Vilket blir kortare och tydligare i din kod än den gigantiska PHP-kod du har nu. Det blir betydligt tydligare att läsa och därmed enklare att felsöka.