Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind
Gällande provisionen så betalar kunden alltså t ex 220,000 THB utspritt över 12 månader. Varje månad betalar alltså kunden 18'333 THB (8,3%). Tanken är då att säljaren får 100% av intäkterna för första månaden, plus möjligtvis lite till för att nå till t ex 10% provision. Resterande månader går intäkterna till bolaget.
Gällande att du säger att det kostar 3 månadslöner att betala resan så vill jag inte hålla med dig om det. Du påstår då att en månadslön är 15,000 THB. Det stämmer ju inte, den förväntade månadslönen ligger ju på över 80,000 THB.
Det är ungefär som att säga att en bilförsäljare som tjänar 90,000 SEK i månaden med en grundlön på 10,000 SEK, "bara tjänar 10,000 SEK". Eller att säga till nya säljare "Din lön kommer att vara på 10,000 SEK". Detta är ju inte korrekt.
Att deposition till lägenheten är standard har du helt rätt i. Hittar man en lägenhet för t ex 2500 SEK så brukar det vara 2 månader deposition och alltså inkl första hyran blir utgiften för första månaden ca 7500 SEK för lägenheten.
|
Jag vet inte vad du har för produkt så jag räknar ur ett väldigt försiktigt perspektiv. Det är givetvis mycket troligt att säljaren kommer tjäna mer. Kanske inte första månaderna, men när han väl acklimatiserat sig och blivit bekant med produkten. Jag skulle också säga att det är troligare att antalet försäljningar ökar med tiden om produkten är bra, så de första månaderna kommer vara en lägre lön än snittet om man slår ut det över ett år.
Grejen är väl att upplägget är väldigt låg risk för dig som arbetsgivare, men galet riskabelt för en eventuell arbetstagare. Speciellt om man tänker på att han troligen måste skriva på ett längre kontrakt på en lägenhet samtidigt som provanställningen är sex månader.
Sedan skulle jag fundera på vad det sänder för signaler att erbjuda en så låg grundlön om du verkligen tror på produkten.