Visa ett inlägg
Oläst 2012-10-10, 04:23 #4
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
Jag tror inte någon frisk människa vill flytta till Bangkok för arbetets skull om det är de där villkoren. Du får hoppas på någon som är trött på Sverige och vill iväg på ett äventyr eller som redan bor i Thailand. Jag är tveksam om du kommer hitta någon erfaren säljare på så sätt.

Flygresa t&r till Bangkok: Ca 3 månadslöner
Antar någon slags depost till lägenheten är standard?

Jag känner många som flyttat utomlands för jobb under 6-12 månader. Om det rör sig mot 12 månader eller mer så har alla åkt hem en sväng = de behöver budgetera med flyg en gång till.

Betalar företagen i förskott? Om inte, hur har du tänkt betala ut provisionen till den anställde? Om provisionen t ex är 22000 Baht, har du tänkt ut betala ut den månadsvis med ca 1800 baht eller betalar du provisionen i förskott?

Det är mycket möjligt att du har en lättsåld produkt, men det känns alldeles för osäkert ur en arbetstagares perspektiv att flytta till Bangkok. Det är nog mycket troligare att du i sådana fall hittar eventuella intressenter i Thailand.
Gällande provisionen så betalar kunden alltså t ex 220,000 THB utspritt över 12 månader. Varje månad betalar alltså kunden 18'333 THB (8,3%). Tanken är då att säljaren får 100% av intäkterna för första månaden, plus möjligtvis lite till för att nå till t ex 10% provision. Resterande månader går intäkterna till bolaget.

Gällande att du säger att det kostar 3 månadslöner att betala resan så vill jag inte hålla med dig om det. Du påstår då att en månadslön är 15,000 THB. Det stämmer ju inte, den förväntade månadslönen ligger ju på över 80,000 THB.

Det är ungefär som att säga att en bilförsäljare som tjänar 90,000 SEK i månaden med en grundlön på 10,000 SEK, "bara tjänar 10,000 SEK". Eller att säga till nya säljare "Din lön kommer att vara på 10,000 SEK". Detta är ju inte korrekt.

Att deposition till lägenheten är standard har du helt rätt i. Hittar man en lägenhet för t ex 2500 SEK så brukar det vara 2 månader deposition och alltså inkl första hyran blir utgiften för första månaden ca 7500 SEK för lägenheten.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat