Visa ett inlägg
Oläst 2012-10-09, 18:11 #9
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av btng Visa inlägg
Jag tycker att du även ska titta på att anställa svenskar som redan är bosatta i Bangkok. Jag tror att för många så är det lite av en gamble att flytta till Bangkok om man ej spenderat tid där innan.

Om du har en lättsåld produkt som verkligen kommer sälja det du uppskattar det till så tror jag inte det är några problem. Dock är 15k baht lite lite som en grundlön att få ut ifall man inte skulle sälja något. Det är så klart inte lite om man jämför med minimilönerna i Bkk men för en västerlänning är det ganska lite att leva och bo för 15k baht. Jag tänker då främst på att personen antagligen vill hyra en okej lägenhet någorlunda centralt vilket kommer kosta 10k åtminstone.
Du har helt rätt i att 15,000 THB inte är mycket pengar, och ja det är absolut svårt att klara sig på. Du har även rätt i att flera lägenheter kostar över 10,000 THB. Man kan däremot få en fin lägenhet för under 10,000 THB. Lägenheterna i huset jag bor i nu går på ca 8500 THB för 12 månaders-kontrakt. Huset ligger ca 100m ifrån MRT Station, har fin pool samt gym.

Jag vet även att man kan få ännu billigare i typ Udum Suk för helt OK 1or med AC.

Det är såklart inte lätt för en helt grön kille i Thailand att hitta dessa. Men detta kan jag hjälpa till med. Jag skulle snarare säga att 10,000 THB är maxgränsen för vad lägenheten skulle kosta om jag skulle få hjälpa till att hitta en "billig" 1a.

(Lägenhetshuset där jag bor http://ivycondo.com/properties_ratchada.php)

Om man ska jämföra med svenska löner så tycker jag dock inte att 15,000 THB är för lågt. Jag vet många svenska säljföretag som har t ex 8000 SEK i grundlön och hög provision (B la flera biljförsäljare som jag känner har liknande). Som säljare är det inte tänkt att man ska kunna ha en OK lön utan att sälja någonting.

Det är ju självklart tänkt att man ska sälja NÅGONTING. Självklart ska en säljare kunna ha "en dålig månad" och fortfarande få ut en OK lön. Men en "dålig månad" för mig är inte att sälja för 0 SEK. En dålig månad för mig är om man kanske skulle sälja för 220,000 THB istället för beräknat 660,000 THB.

Detta skulle fortfarande ge en lön på 15,000 + 22,000 = 37,000 THB. Vilket absolut är möjligt att leva en OK månad på i Bangkok.

Vad tycker du? Håller du med mig? Eller tycker du fortfarande att säljare ska kunna få ut en "OK" lön om de presterar 0% på en hel månad? Det är ju inte så i Sverige direkt.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat