Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand
marcuslind,
Missade en fråga...
Har du kontor redan? Om inte, var tänkte du kika efter det?
|
Hej Captain.
Jag har PM'at dig min e-post. Kontakta mig där så kan vi diskutera vidare kring möte över en öl någon dag.
Gällande kontor så Nej, jag har inte kontor än. Jag har just nu helt ensam i bolaget så detta skulle i sådana fall bli min första anställda. Jag börjar känna ett behov för kontor just nu då det är mycket Starbucks som gäller för tillfället (Jag gillar inte att arbeta ensam i en tyst lägenhet utan människor).
Jag har kikat runt lite men inte hittat det jag söker. Vill endast hyra ett litet kontor för mig själv fram till anställningen för denna säljare. Har du några tips på kontorshotell i Bangkok? Helst kring MRT linjen mellan Suthisaan och Asoke. Alltså typ Suthisaan, Huai Kwang, Rama 9, Pethchaburi, Asoke eller i annat närliggande område. Vill inte ha kontor i Silom, Sathorn, Paya Thai osv då det är för långt för mig för morgon-pendling.
Gällande anställning av utlänning. Som du säkerligen är medveten om så är det 2M THB kapitalkrav för anställningar av västerlänningar, samt krav på 4st thailändska anställda. Detta kan man (som du säkert vet) gå runt på flera sätt.
Jag antar att du valt att gå runt dessa krav genom t ex 49% ägandeskap av bolag och andra metoder. Har du stött på några problem med detta som du kan upplysa mig om? Eller har det varit lugnt varje gång du anställt en utlänning (såg att du haft webbutvecklare) även fast du kanske inte har 8st thailändare på ditt kontor dagligen?
Du kanske inte vill gå ut öppet på WN om hur du löst detta, du kan PM'a mig om det om du vill dela med dig.
Slutligen angående rekrytering.
1) Hur svårt har det varit för dig att hitta vettiga människor som VÅGAR lämna Sverige bakom sig för att flytta över världen till Thailand, för en lägre lön än i Sverige?
2) Tror du att 15.000 THB grundlön är en tillräcklig "garanti" för att få någon att lämna tryggheten i Sverige för ett äventyr utomlands? Även om möjligheterna absolut är mycket högre än så, så kan jag ändå tänka mig att folk tycker att det är läskigt.
3) Har du några tips på frågor eller vad man ska leta efter hos personer vid denna typ av rekrytering? Du kanske fått tag på folk som ångrat sig, som åkt hem igen osv. Har du tips på hur man undviker det och hittar "rätt" folk?