Medlem
|
|
Reg.datum: Apr 2009
|
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2009
|
Vad de nya toppdomänerna kommer föra med sig är väl egentligen ingen som vet än, utan det blir mest spekulationer.
De som har störst möjlighet att lyckas är de som har en realistisk affärsplan och når den. Frågan är hur många som har en realistisk affärsplan?
Jag tror vi kommer få se ett antal floppar, men kanske också en och annan som blir en succé (succé = uppnår eller överskrider siffrorna i affärsplanen för domänen). Sen tror jag som Internet Sweden att många kommer byta ägare väldigt snart - en del kanske redan innan de kommer ut på marknaden.
Vad de kommer kosta finns inga siffror på än, och de kommer nog inte ut förrän information om sunrise/landrush och när de öppnar för normal registrering kommer. Men jag tror att det kommer variera beroende på affärsmodell.
När det kommer bli möjligt att registrera i de nya toppdomänerna ska vi nog vara lite försiktiga med att säga nån tidsplan. Det första som sas var ju redan nu Q4 2012 och så blir det inte. Det finns många frågetecken kring de processer som ska ta toppdomänerna från ansökan till in i roten och som måste lösas innan någon kommer in i roten.
ICANN är inte kända för att hålla sina tidsplaner - så varför ska de göra det den här gången? Men kanske att vi vet lite mera efter nästa veckas ICANN möte.
|