Som jag vid flera tillfällen skrivit, så uppfattar jag inte heller att det för svenskt vidkommande kommer tat påverka speciellt mycket, mer än att det för "inte så fullt Internetvana personer" kommer att bli väldigt förvirrande och sannolikt leda till en ny kraftig våg av blufförsäljning av typen "vi har en kund som tänkt registrera din domän under TLD1, 2, 3, 4, 5..för att lägga upp diverse otrevliga saker som ditt företag inte vill bli förknippat med, men ger dig förtur..".
Men vi ska också säga att de 1930 ansökningarna handlar om 1409 unika domainstrings.
Så som mest blir det 1409, men sen kommer det vara flera som får avslag.
Och om vi gissar att det landar på runt 1300 gTLDer, så är minoriteten av dessa gTLDer "brands" som trådens titel beskriver.
De allra flesta är generiska ord, och ofta nischade mot en naturlig målgrupp.
Och om vi känner av läget lite spontant och reflekterar över att 97% av svenskarna googlar, så kan vi konstatera att Google idag har ett mycket starkt inflytande över vår (svenska Internetanvändare) tid på Internet. Lika spontant kan vi då också reflektera över att Google själva ansökt om inte mindre än 101 egna gTLDer.
Nu saknas det iofs inte pengar hos Google, men det får väl ses som osannolikt att de skulle vilja ha egna gTLDer om de inte var avsedda att användas. Och om Google använder sina gTLDer så får det väl ses som osannolikt att de med nya algoritmer, skulle förändra domäners betydelse något avsevärt på 5-10 års tid!?
Det jag ser som mest troligt är att vi däremot kommer att gå mot en mer semantisk webb (vad gäller innehåll vs. domännamn)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Semantiska_webben
Detta samtidigt som Google förfinar, förbättrar och straffar ut skräp
http://searchenginewatch.com/article...gorithm-Change
Det kan nog komma att bli en ordentlig utmaning för Google med de nya gTLDerna, men om de misslyckas, så kan vi nog förvänta oss en ganska kraftig filtrering (på landsnivå) och "olika Internet", som är något vi sakta går mot ändå, nu när många språk (icke-latinska domännamn) kan skrivas "helt rätt" (höger till vänster) och inte som tidigare hybrider: [IDN-string.LATIN-string].
Nej, om jag får sia ett år fram i tiden så ser jag ett ruskigt priskrig mellan hundratals kommersiella gTLDer som kommer att kasta erbjudanden efter dig, var du än går.
I skuggan av det priskriget kommer såklart de som inte hittar tillräckligt många "riktiga betalande kunder", skapa en stor mängd registreringar med fiktiva registranter, bara för att finnas med bland de som "lyckats" och för att stå som "attraktiv" för näste riskkapitalist som vill investera i eller köpa upp gTLDn.
För är det något som de nya gTLDerna kommer att bli, så är det handelsvaror där 10-20% kommer att byta ägare under de första 1-2 åren.
Det är vad jag tror..