Nykomling
|
|
Reg.datum: Sep 2012
|
|
Nykomling
Reg.datum: Sep 2012
|
Offert och avtal för webbprojekt?
Hejsan!
Jag slår till med ett stabilt första inlägg här på forumet. Nu är jag precis i uppstarten av ett eget företag, har som mål att kunna livnära mig som frilansande webbdesigner. Jag har fört samtal med en potentiell kund inför ett (med mina oerfarna ögon) lite större projekt, och de är intresserade av mig och filar nu på en kravspecifikation för att jag ska kunna lämna en offert.
Så, nu undrar jag dels hur man utformar/räknar på en sådan offert? Än så länge har jag ju svårt att bedöma hur många timmar hela projektet och/eller olika beståndsdelar kommer att ta. Hur tänker man då?
Dessutom undrar jag hur man utformar ett avtal, om man väl kommer överens. Dels hur det kan se ut om man har en fast budget från kund, men fakturerar timmar allt eftersom, och dels om man lämnar offert på ett fast pris. Finns det avtalsmallar, på svenska, gällande just webbutveckling/webbdesign?
Framför allt tänker jag kring hur man skriver om man tänker sig ett fast pris kontra kundens eventuella "tyckande" i processen. Det kan ju bli många vändor med "det där var inte riktigt som jag tänkte" och "kan man inte testa så här istället". Där kan det ju springa iväg med timmar, så hur "skyddar" man sig från det?
Tack på förhand!
|