Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Jag gjorde en reflektion i morse, konkursen innebär att de helägda butikerna samt stormarknad försvinner. Däremot kommer franchistagarna köra vidare med business as usual.
Vet inte vad man ska dra för slutsatser av det, men än så länge ser det ut att vara mer ekonomiskt att vara liten aktör ansluten till en inköpsorganisation snarare än att vara en del av en stor organisation ägandemässigt.
Frågan kvarstår hur franchisetagarna ska göra sig hörda, vet ej om varumärket Expert försvinner från Sverige eller om de små kan leva kvar under den flaggan. Hittills har de kunnat få synlighet genom den marknadsföring centralorganisationen arbetat med.
|
Jag var ner till stan och pratade med en av franchisetagarna och han lät positiv. Det lät nästan som han tänkt göra steget att gå från Expert länge eftersom han tidigare inte fått tagit in vad han vill i sitt sortiment och så.
Vet inte om det blev en knuff i rätt riktning för honom. Personligen så hoppas jag att både Media Markt och Elgiganten kommer leva vidare eftersom de är dem två bästa butikerna inom elektronik enligt mig.
Jag tror först och främst att Siba står på tur.. Det känns som att NetOnNet inte har så stora omkostnader med sina lagerbutiker om man jämför med övriga.. dock rena spekulationer från min sida..