Jag tycker det är trist när seriösa företag måste lägga ner sin verksamhet för det begränsar kundernas valmöjligheter. Men inom hemelektronikbranchen har det blivit en marginalpress utan dess like de senaste åren.
Man kan kolla på allabolag.se för att se hur små nettomarginaler företagen har samt vilka förluster de gör. Företag kan inte bedriva sin verksamhet med förlust på lång sikt.
http://www.allabolag.se/5566891791/bokslut ONOFF
http://www.allabolag.se/5560966813/bokslut Expert Sverige AB
http://www.allabolag.se/5566367677/bokslut Expert Stormarknad i Sverige AB
http://www.allabolag.se/5561129742/bokslut Siba Ab
http://www.allabolag.se/5564921343/bokslut Siba Holding AB
http://www.allabolag.se/5566904800/bokslut Media Markt Stockholm-Heron City TV-Hifi-Elektro AB
http://www.allabolag.se/5564714474/bokslut El-giganten AB
Media Markt har varje butik som eget bolag så det är svårarer att få en enkel överblick.
MediaMarkt är väl en drivande faktor bakom prisdumpningen, då de har det som strategi för att slå ut konkurenterna, prisdumpning är redan idag olagligt som konkurensmedel, men var är konkurensverket?
När väl MM är ensamt på marknaden så kommer de att höja priserna radikalt och då får kunderna betala priset för hela den här curkusen, dels i form av sämre utbud men även då till betydligt högrepriser, så är det alltid vid monopol. Det är det vi har konkurensverket till för att stävja monopol och främja en sund konkurens mellan företagen.