Visa ett inlägg
Oläst 2012-09-18, 14:48 #5
Jocke_sysdev Jocke_sysdev är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2012
Jocke_sysdev Jocke_sysdev är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2012
Man kan använda en adapter/brygga för at kommunicera mellan olika MQ-system. Jag känner inte till IBM’s MQ-system, men om det inte är plattformsoberoende så går det alltså att lösa ändå, så då kan du använda t.ex. RabbitMQ.

Här ser du ett exempel på en HTTP-brygga (dock beskrivs det för Microsoft MQ, men det är samma koncept): http://codeidol.com/csharp/wcf/Queue...s/HTTP-Bridge/

Om de bakomliggande MQ-systemen är olika ska du helt enkelt utveckla klient/server (som visas i figuren) för respektive system. Framgångssättet är helt enkelt att du inte bara vidarebefordrar meddelandena som de är, utan ändrar dem så de kan tas emot av mottagarsystemet.

Angående de två steg du beskriver blir det nog lättare att få hjälp om du beskriver exakt vad det är du inte fått att fungera. (Själv känner jag som sagt inte till IBM’s system så jag kommer dock inte att kunna hjälpa dig ändå).

Du får antagligen bättre svar på www.stackoverflow.com eller något forum inriktat på just det system du använder – men kom ihåg att beskriva i mer detalj vad som inte fungerar.

Jocke
Jocke_sysdev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat