Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Bilister betalar redan väldigt mycket i olika skatter, bara bensinskatt är väldig hög.
Så dom betalar betydligt mer är snyltarna som inte betalar full pris för kollektivtrafiken.
Anser det är bättre ha låg grundskatt sedan betala för det man vill ha i full pris, så kan man välja om man vill åka bil eller kollektivtrafik utan låta andra betala för dina val.
|
Du betalar inte i närheten av din skada när du kör bil. Bensinskatten räcker inte ens till samhällskonstnaden för bilolyckorna. Och då har man inte ens börjat betala för globala miljöpåverkan, stadsmiljöpåverkan, ökat slitage osv osv.
Jag är fullt medveten om att vissa behöver ta bilen mycket i sitt jobb. Också helt accepterat att man gärna tar längre resor med lite mer packning i bilen eller om man vill storhandla. Men de allra flesta bilresor är fullkomligt onödiga och kan till väsentlig del förhindras genom att bilisterna faktiskt får betala för sin samhällsskada.
Är också med på att vissa kollektiva förbindelser är så dåliga att man vill ta bilen. Men att sedan ta steget att bejaka sina rättigheter i bilåkandet istället för att vilja påverka kollektivtrafiken. Där förlorar det resonemanget min förståelse.
I kombination med högre kostnader för bilåkandet kan man också investera i kollektivtrafik baserat på den samhällsnytta det gör. Man kan till och med vara helt befriad från visioner, det räcker med ekonomin.
Tämligen självklart på samhällsnivå kan jag tycka och det enda som sätter stopp för det verkar vara känsloresonemang och romantisering av bilåkandet.