Visa ett inlägg
Oläst 2012-09-14, 04:29 #7
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
patrikweb,

På ett mer personligt plan och sannerligen utanför ämnet (förlåt):

Så länge det går bra för oss utlandssvenskars rörelser är det förstås simpelt att gnälla över svensk skattepolitik och mena att vi minsann inte belastar det svenska systemet ett dyft. Men med handen på hjärtat, alla företag är inte lönsamma i evigheter. För många av oss kan det komma en dag då det helt enkelt skiter sig. Vi som då bor i lågskatteländer får då uppenbara problem. (såvida vi inte lyckats spara ihop en rejäl privat buffert, vilket även jag har försökt och försöker), för någon fri kvalificerad sjukvård lär vi knappast få, staten lär knappast gå in och betala vår hyra och våra barns skolgång kan bli lidande (lite beroende på vilket land man bor i givetvis, här i Thailand är det DYRT med bra utbildning).

Det är då många "av oss" återvänder till Sverige med svansen mellan benen och vill ha del av de "förmåner vi som svenskar har rätt till", givetvis bekostade av höga svenska skattesatser.

Nu tillbaka till ämnet, jag ville bara försöka nyansera myten om utlands-företagar-svensken lite, sett ur ett individperspektiv.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat