Visa ett inlägg
Oläst 2012-09-12, 00:31 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Även jag är en surgubbe som blir irriterad när jag får mail som man inte kan svara på.

Ännu bättre är det med företag som endast låter sig kontaktas via formulär och som inte skriver ut någon e-post i klartext. Detta formulär ska helst kombineras med krav på att kunden anger sitt kundnummer och ordernummer. Gärna i kombination med att kunden måste logga in på sitt konto. Utöver det så kan det vara lämpligt att kräva att kunden måste ange en "servicetagg" eller "produktnyckel" (vilket nummer som helst fungerar egentligen, så länge som kunden inte vet vad man avser). Sen begränsar man antalet tecken som kunden får ange i formuläret till max 300, så att kunden bara kan skicka korta frågor.

När kunden väl fyllt i alla obligatoriska fällt, så bör man se till så att ingenting händer när kunden klickar på "Skicka meddelande"-knappen. Istället låter man webbsidan tugga i någon kvart och visar därefter en 404. Då måste kunden börja om från början och sådant älskar kunder. DELL har tex en riktigt skön grej där de "skannar" kundens dator i sista steget. Denna skanning misslyckas alltid, varpå kunden får göra om alltihop. I det här skedet är det dock extra viktigt att inte spara några sessioner, som gör att kunden bara kan backa i webbläsaren. Dessutom bör man använda sig av någon udda kombination av java/ajax och andra script i formuläret, så att kundens webbläsare inte kan komma ihåg den tidigare ifyllda informationen.

Skickar man tex fakturor med noreply och kombinerar det med sådana här fiffiga lösningar på kontaktsidan, så blir det riktigt bra. Bara man inte skriver ut kund- och ordernummer på fakturan, så funkar det. Anger man ett telefonnummer, så bör det kopplas till en receptionist som inte kan/vill/får koppla vidare och som inte kan besvara några frågor.

Just det, en sista sak att tänka på - om man har länkar i anknytning till formuläret på kontaktsidan (såsom tex "info" och "hjälp"), så bör dessa alltid öppnas i samma fönster.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat