Visa ett inlägg
Oläst 2012-09-10, 13:41 #10
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Min stationära windows-dator pajjade och jag behövde en laptop till skolan m.m. Det blev en Macbook. Detta var i början av 2008. Den tuffar på som tåget även om vissa lite mer krävande program går lite slött ibland. Aldrig installerat om den. Fick Leopard med och uppgraderade till Snow-Leopard och sedan Lion.

Den största anledningen till att jag kommer fortsätta med Mac är att jag är fantastiskt nöjd med den jag har. Även de iPhones jag har (har haft) funkar kalas. Macbooken kostade väl ca 10500:- tror jag. Snart har den använts dagligen i 5 år utan problem. Det blir 2100:- per år. Inte så farligt dyrt. Köper du en lågbudget-laptop för 4k håller den ju oftast inte i mer än något år ändå.

OSX och alla appar har (oftast) ett bra UI och systemet känns överlag väldigt gediget och stabilt.

Dessutom funkar OSX oftast bättre vid (många typer av) utveckling då det bygger på UNIX. Iaf för mig som kör mycket Ruby/Rails men även för annan typ av utveckling. I Windows får man ofta mecka med Cygwin alt. köra en VM med Linux.

Detta är ju dock min högst personliga åsikt

Det _absolut_ viktigaste är att man väljer något man själv trivs med, arbetar bra med, är effektiv med och som fungerar bra för det man ska ha den till! För vissa är det en 11" Air och för andra en vattenkyld kärnreaktordriven Linux-maskin.

Det finns inget rätt eller fel

EDIT:

1. Vad är den största anledningen till att Du använder MB/iMac?
Se ovan.

2. Är det verkligen skönt att navigera i deras operativsystem?
Ja, lite ovant i början såklart.

3. Hur fungerar utbudet av program, är de lika svindyra som själva datorn. Dvs. att man måste betala flera tusen kronor när man väl har sin dator för att kunna använda typ ett musikprogram? Eller finns det som till PC massor med gratis program att använda?
Det finns både och. Dock är min erfarenhet att de flesta program till mac är mer stabila. Men det beror nog på att fler program kostar till Mac också. Program som kostar håller oftast högre kvalitet.

4. Har ni er MB/iMac som en personlig dator eller en arbetsdator?
Arbetsdator/Studiedator/Privatdator

5. Skulle du säga att man kan ha stor glädje av sin MB/iMac även vid privat bruk?
Absolut!

6. Det går ju rykten om att man aldrig får virus, är det verkligen sant och ska man som till PC skaffa ett antivirusprogram det första man gör?
Det kan man. Eller trojaner i alla fall. Dock har jag aldrig fått något under mina 5 år på Mac. Jag sitter inte på en massa suspekta sidor och klickar på alla länkar jag kan hitta heller Men man ska absolut inte tro att det inte går att få.

Senast redigerad av Linuus den 2012-09-10 klockan 13:49 Anledning: Svar på de faktiska frågorna...
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat