Citat:
Ursprungligen postat av gfors
Det finns visserligen en en del säkerhetshot mot Mac i dagsläget, men de flesta kräver ändå mycket mer för att någon ska bli drabbad, det går inte ens att jämföra med att köra Windows.
Av alla människor jag känt som använt Mac i alla år (hundratals inom form och numera även webb) så har jag inte en enda incident jag kan berätta om där någon fått sin dator infekterad eller drabbad på något vis. Frågar jag mina bekantar med Windows så har i princip samtliga blivit drabbade av något virus/spyware/malware (inklusive jag själv då jag haft Windows dator).
Så *ja*, det kommer mer och mer till Mac, men det är så *långt* ifrån nivån på PC att man inte ens kan jämföra, och så kommer det nog ändå att vara inom en överskådlig framtid. Oavsett vad förstå-sig-påare och "säkerhetsexperter" säger hela tiden så är man trygg som Mac användare, man behöver ingen antivirus, och man behöver inte bry sig alls så länge man har lite sunt förnuft och inte installerar skit som kommer bifogat ett spam-mail.
|
Ungefär samma sak säger naiva Windows-användare

Använder man datorn professionellt så är det en självklarhet att skydda den oavsett om det är en Mac eller Windows-dator. Allt annat är oprofessionellt. Det är som sagt var även en självklarhet att det kommer allt fler virus riktade mot samtliga Apple-produkter, inte bara Mac.