Citat:
Ursprungligen postat av hnn
Kan man fråga vad sammanfattningen är, då vi står inför samma situation:
Vad är skäligt att ta betalt av kunden för beredskap? ( 12 000:- / veckan? )
Vad är skälig ersättning för den anställde? ( 30:- / tim ? )
Samt, hur hanteras det ifall en anställd måste kalla in en extra personal vid större störning? Hur regleras det?
|
Det beror väldigt mycket på vad det är för typ av beredskap. Viktiga parametrar som spelar in är bland annat:
Hur ofta räknar ni med att det blir larm?
När det blir larm, hur lång tid brukar det ta att lösa?
Hur lång inställelsetid? Måste personen vara på plats för att lösa problemet eller räcker det med att koppla upp sig hemifrån?
Vad krävs det för kompetens för att lösa de vanliga problemen?
30kr i timmen (vilket blir ca 5000 i veckan) för den anställde är väl kanske minimum om det är ganska sällsynt med larm kan jag tycka. Därtill ska den anställde såklart får bra betalt när denne väl tar hand om ett larm. Dubbla normallönen känns väl rimligt där tycker jag.
Vad man ska betalt av kunden för detta blir väl minst 10 000 i fast avgift + minst 1000 kr i timmen vid utryckning. Eventuellt även någon utryckningsavgift per utryckning.
Jag har inte direkt någon personlig erfarenhet av detta förutom ett par bekanta som jag vet har haft beredskap, både inom IT och som väktare, men det här är vad jag tycker är rimligt.