Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Med villkoret 24/7 jour med 2 timmars inställesetid så måste du ha en gubbe som är tillgänglig hela tiden så jag tror 12 k i veckan är alldeles för lågt räknat, det blir en årsintäkt på 624 KSEK.
Enligt mina beräkningar innebär det då en timtaxa på 624 000 / 14592 h dvs 42,76 SEK/h som debitering, det tror jag är en riktigt dålig affär för leverantören.
Om man räknar ett lågt arvode på 600 SEK/h så betyder det att man behöver ha en total intäkt på 8 755 200 SEK per år och för att kunna hålla priset 624 KSEK/avtal så borde du ha 14 såna jouravtal.
Men jag skulle nog drista mig till att säga att man borde ha en normal timtaxa på 900 för en sån beredskap och då borde man ha en intäkt på 13 132 800 SEK/år eller 21 avtal.
Men det är ju klart att om TS kan ordna så att kostnaderna är relaterade till intäkten på något sätt så jourorganisationen kan skalas upp vid behov så går det nog att administrera ändå. Men se upp så inte kostnaden skenar iväg, och ha täta uppföljningar så ni har koll på läget.
Rent praktiskt innebär det att du behöver ha 7,3 personer heltidsanställda för att klara att leveraera denna tjänst. det är därför det kallas 7-skift. men det är bara en gubbe som är tillgänglig vid varje enskild tidpunkt.
Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-01 klockan 16:11
|