Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag har fått ett antal såna erbudanden och det är nästan alltid förbaskat dyra erbjudanden.
Yreg var ett typexempel på företag som ringde runt till företag och erbjöd denna typ av tjänst "gratis" mot att de skulle få använda mig som referens. Sen skickar de en faktura på 5000 eller 12000 som inte går att säga upp.
Jag skulle nästan säga att detta sätt att sälja på har fått så dåligt rykte att det är svårt att erbjuda serösa tjänster på vid telefonförsäljning numer.
Jag har blivit mycket skeptisk till alla former av telefonförsäljning i vart fall.
Jag föreslår att du alltid skickar ett skriftligt avtalsförslag till kunden efter en telefonförsäljning med alla villkor tydligt specificerade och är extremt seriös i ditt erbjudande.
Skicka avtalet i två exemplar till kunden, och be kunden returnera båda underskrivna, sen när du får tillbaks båda avtalsexemplaren skriver du under och returnerar ett ex till kunden.
Påbörja ALDRIG något arbete innan kunden har skickat tillbaks det underskriva avtalet och du själv har skrivit under.
Det kommer troligen/sannolikt en lag snart som lagstadgar om detta.
Det finns en stenhård konkurrens för att skapa webbsidor det är pissdåligt betalt. Men ska du alls ge dig in på deta så ska du se till att ta betalt så du kan gå med vinst. Dvs du bör ha en timtaxa på minst 800 SEK/tim + moms vid uppdrag på löpande räkning och betydligt mer (kanske 1200 eller mer) vid fastprisåtaganden.
Fastprisåtaganden har den fördelen att du inte behöver tala om för kunden hur mycket du räknar i timarvode utan du ger kunden en klumpsumma som omfattar hela uppdraget.
Men du ska ju räkna med all arbetsid, restid, mötestid och specifik spilltid i dina uppdrag, annars kommer du inte att få ekonomin att gå ihop. Tiden för införsäljning ska du räkna med separat.
Men på årsbasis ska du i dina kalkyler ALDRIG räkna med att du kan debitera mer än för 1200 timmar. Du har då totalt 1760 interna arbetstimmar i ditt företag och de mellanliggande timmarna 1760-1200 dvs 540 timmar är "interntid" för administration, säljtid, "slack-tid" som du inte kan debitera för.
Men om du vill ha ut en normal bruttolön på kanske 25000 kr/mån så har du en kostnad i företaget på 25000*12,2*1,5 => 457500 enbart för att täcka lönen och lönebikostnaderna. Sen har du fasta kostnader på 150 000 kr för att täcka omkostnader för arbetsplats, dator, telefon, administration, resor och andra ej debiterabara kostnader m.m. Din totala självkostnad blir då 607 500 SEK.
Men när du driver ett företag så behöver företaget göra en viss intäkt som inkluderar marginal för vinst, inkuranser, dåliga betalare/kundförluster, försäljningsprovision, rabatter, mer offensiv marknadsföring m.m. Man tar självkostnaden S och dividerar med en kvot K så man får fram en önskad årsintäkt I dvs S/K => I. Om man då har Självkostnaden 607500 SEK så kan man köra med ett K-värde på mellan 0,7 och 0,5 som är vanligt bland konsultföretagen, då får man en önskad årsintäkt på mellan 867 857-1 215 000 SEK.
Det betyder att du, vid en kalkyl med 1200 timmar debiterbar tid per år, bör ha en genomsnittnittlig timtaxa på mellan 723-1013 SEK för att klara intäktsmålet.
|