Citat:
Ursprungligen postat av gregoff
Japp, nu kommer en sån där "ska jag starta eget"-tråd...
Jag får inte siffrorna att gå ihop och ger ett exempel. Följande siffror är fiktiva men realistiska, och vissa procentsatser är avrundade för enkelhetens skull.
Jag är affiliate och vi säger att jag har en årsinkomst på 100.000 kr. Totala kostnader är 5.000 kr.
Tar jag ut dessa som löntagare betalar jag ca 30% i skatt vilket innebär att jag totalt kvitterar ut 65.000 kr efter att skulder är betalda (70k - 5k).
Om jag får det hela utbetalt till mitt AB som jag startar istället (vilket innebär att jag måste punga ut 50.000 kr ur egen ficka i investering först) så har jag flera alternativ. Antingen bunkrar jag pengarna och väntar med lön nåt år (alternativt investerar), eller så börjar jag ta lön direkt. Vi räknar att bolagsomkostnaderna första året är 20.000 (inkl. bildandet av AB).
Hur skulle kalkylen se ut enl. mitt exempel om jag startar AB? Känns som att jag har mer pengar att kvittera ut om jag bara är är löntagare... Eller räknar jag fel?
|
Blir samma sak eftersom att nätverket betalar arbetsgivaravgifter åt dig, alltså kvittar det hur du gör.