Flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2010
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Jun 2010
|
Snacka om att detta blev en höna av en fjäder...
Men om det nu redan gått som det har. Så kan ju jag ha lite kul och skriva av mig också :-)
Min syn på timpengen:
Det är ju bara är att konstatera att alla uppdrag är olika och behöver olika kompetens. Ju svårare att få tag i kompetensen ju dyrare lär det ju vara speciellt om personen som behövs vet om dess egna specifika värde... Att sätta ett pris på en timpeng blir ju därmed också tämligen svårt. Då det givetvis beror på uppgiften och om personen som tillfrågas vet om att behovet är större än tillgången osv osv. Dvs, vi är tillbaka på den gamla regeln om tillgång och efterfrågan :-).
Min syn på olika processer:
Vad gäller olika sätt att jobba kan jag bara konstatera att det finns ett otal sätt att tjäna pengar på genom att sälja processer med instruktioner på hur företag skall jobba. Ja, det är Big Business... Med många aktörer som vill ha sin del av kakan för att lära ut DERAS arbetssätt för att få jobbet gjort. Finns en hel del företag som lever enbart på detta. Och det mesta de lär ut är egentligen bara common sense/logik. En företagsidé med väldigt låga kostnader men med oförskämt bra payback... Samtidigt kräver oftast dessa processer en massa extra arbete framförallt initialt för ett företag. Men med en stark ledning kan den med tiden slimmas för att passa det som företaget egentligen behöver... Finns en massa exempel på att de processer som lärs ut faktiskt inte alltid bara är av godo eller på något sätt felfria (exempelvis Toyotas återkallning av bilar efter försäljning... Trots att de använt "perfekt" metodik sen lång tid tillbaka).
Ibland har man en känsla av att företag tror att de blir mer konkurrenskraftigt om de jobbar som någon annan gör. Men det ligger i sakens natur att vi alla är olika och därmed också inte kan passa in i en och samma process. Sen kan man ju också konstatera att för att vara unik och lyckas lite extra kan man inte vara som alla andra... Så varför eftersträva det då?
Ta godbitarna ur processerna och gör det som passar. Lägg sen till lite eget "salt" så lär det "smaka" bättre :-)
Så, då har jag fått prata av mig också :-)
|