Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Vi är nog helt överens om att ett 25-timmars-uppdrag och ett 2 500-timmars-uppdrag har helt olika upplägg.
Men jag hävdar ju dessutom att när vi pratar om ett 25-timmars-uppdrag, så är det knappast frågan om "utveckling", utan mer om installation, konfiguration, support. Det är knappast "utvecklare" som jobbar med den typen av uppdrag utan snarare tekniker- eller support-personal om man ser till hur verksamheten är organiserad i en lite större organisation.
I ett litet små-skutte-företag så gör samma person många olika arbetsuppgifter så bara för att man ägnar 1 timme av ett 25-timmars-uppdrag åt att kopiera 10 rader javaScript-kod och ändra en connectionsträng eller skruva på några CSS-värden för att justera färg och form på en webbsite så blir man inte utvecklare för det. Man är då snarare en installationstekniker. Det är inget fel eller nedvärderande i det (det är bara helt olika yrken) men jag anser inte att det är "utveckling".
Om man tar som jämförelse skillnaden mellan en bilmekaniker och en utvecklare av nya bilmodeller på Volvo eller Wolksvagen, båda yrkesgrupperna arbetar med bilar men de har helt olika yrkesroller, den ena arbetar med bilens underhåll medan den andre "utvecklar" nya bilmodeller (jag gör fortfarande inte någon "nedvärdering" av endera yrket, men man måste ändå skilja dem åt för det är helt olika kompetenser som krävs).
|
Okej, det kanske mest handlar om en definitionsfråga då. Jag kallar det för utveckling oavsett om det handlar om ett stort projekt byggt från grunden eller om det gäller vidareutveckling eller nyutveckling av ett fåtal funktioner. Även i större koncerner så är det idag ganska vanligt med bred kompetens och växlande arbetsuppgifter då de ofta är uppdelade på ett stort antal mindre bolag. Så är det exempelvis inom de större mediekoncernerna idag vilka äger de flesta större webbplatser.