Visa ett inlägg
Oläst 2012-08-13, 09:52 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Du bör också fundera på din framtida pension - betalar du inga sociala avgifter i Sverige så blir det inte mycket i pension. Räkna med att lägga undan en hel del pengar och se gärna till att låsa dem så att de inte kan nallas av. En annan sak du bör lägga undan till är omställningskapital utifall att marknaden förändras (tänk a-kassa).

Att bokföra är något man till stor del gör för sin egen skull. Det är ett riktigt bra sätt att ha koll på vad som händer i ditt företag ekonomiskt.
Hej,

Jag bor utomlands sedan nästan tio år och har inga planer att flytta tillbaka (har absolut inget emot Sverige, men trivs utmärkt i Asien).

Jag har dock två "förbehåll":

1. Min privata försäkring skall täcka så mycket att jag skall kunna få bra vård där jag bor. Man skall ALDRIG förlita sig på att Sverige kommer ta hand om en om man skadas, eller bli sjuk. Det kan innebära en personlig konkurs. Det finns mängder av människor som ligger på utländska sjukhus med höga räkningar som de inte kan betala. Svenska staten betalar INTE dessa.

2. Jag räknar med NOLL kronor i pension (allt mer än detta kommer jag se som en välkommen bonus). Därför måste jag spara själv. Jag sparar eller investerar minst 25% av inkomsterna jag har, för framtiden.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat