Visa ett inlägg
Oläst 2012-07-31, 03:15 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Tror inte riktigt jag hänger med. Hur skulle en kompilator se att du använt fel metodnamn? Jag menar, du skriver ett test som gör det möjligt att te.x skriva och läsa ett namn-attribut i en user-klass. Skulle du stava fel här så finns det ingen kompilator som säger till.

Kompilatorn fångar, av egen erfarenhet, upp fel som nybörjare ofta begår; syntax fel. Erfarna utvecklare missar sällan semikolon eller har ett mellanslag på fel ställe. Vi gör istället logiska fel, fel som inte en kompilator kan hitta.
Nej du har inte insett vad en kompilator gör.

Kompilatorn fångar upp just stavfel eftersom den upptäcker att du inte deklarerat den felstavade variabeln och du får ett felmeddelande som talar om exakt vilken variabel, konstant funktion, klass eller annan identifierare som du stavat fel på samt exakt vilken rad och kolumn där felet börjar.

Kompilatorn hittar många enkla fel och underlättar programmerarens arbete enormt på den punkten.

Några saker som kompilatorn gör enträget:

- Kollar syntax
- Kollar att alla variabler som används i programmet är deklarerade
- Kollar att alla variabler som är deklarerade används, annars får man en varning
- Kollar att alla uttryck som tilldelar en variabel har rätt datatyp (dvs den deklarerade datatypen)
- Kollar att alla satser i programmet är avslutade
- kollar att alla kodblock är definierade med start och slut
- Kollar att identifierarnas scope stämmer
.
.
.

Kompilatorn är programmerarens bästa vän...

Jag har mycket svårt att acceptera att det fortfarande finns programspråk som saknar kompilator....

De som ligger bakom php har tydligen fått en hel del önskemål från mer erfarna utvecklare om att tighta tillk språket så man får ett något bättre stöd för typning och deklarationer, men jag tycker de hittils gjort det lite till en halvmesyr.

Mitt försök är till för att försöka lära mig om det finns möjligheer att strama till språket för att få bättre felhantering redan innan koden tas i produktion.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-31 klockan 03:22
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat