Visa ett inlägg
Oläst 2012-07-30, 23:01 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Ca 50% av alla företag har betalningsanmärkning. Så man kan inte avstå affären bara för den skull.

Men förskottsbetalning kan ju vara ett alternativ. Är det en stor kund (typ börnoterade företag) så lär de inte betala i förskott, så då riskerar man att bli bränd om man konfronterar dem med frågan.

Glöm inte att en betalningsanmärkning INTE är så stor risk som kreditupplysningsföretagen hävdar.

Jag tror alla börsföretag har anmärkningar, jag har jobbat åt stora företag och de brukar betala men man kan få stöta på.

Om du tar en kreditupplysning på Volvo så ska du se att de har en jättelång lista med betalningsanmärkningar. Men de har en princip att ALDRIG betala en faktura om leverantören inte kan ange ett beställningsnummer från Volvo, detta gör de för att skydda sig mot blufffakturor. Många små leverantörer fattar inte detta utan fakturerar och struntar i att ange beställningsnummret och får därför inte betalt, vilket resulterar i att Volvo så småningom får massor av betalningsanmärkningar.

Detta var bara ett exempel i högen....

Man måste göra en individuell bedömning själv, det är kontentan av det hela. Kreditupplysningsbolegens bedömningar är INTE av högsta kvalitet eller ens relevans. De bygger sina prognoser på sannorlikheter och statistik, det har inget med det enskilda bolagets betalningsvilja eller betalningsförmåga att göra. Så det är mer slumpen som avgör om det är en bra kund eller en dålig.

Mina bästa kunder hade drösvis med betalningsanmärkningar, medan mina två värsta kunder inte hade en enda....

Det är också viktigt att veta att det finns knep för att undvika att fasta med en betalningsanmärkning, man ska helt enkelt överklaga varenda lite faktura in absurdum och bestrida allt man inte vill betala, det var så mina två värst akunder hade gort och därmed helt gått under radarn. De mer seriösa kunderna jag harhaft har inte ägnat denna energi åt att slippa ifrån betalningsansvaret juridiskt utan åkt på ett flertal anmärkningar pga byråkrati och bristande rutiner. Men de var alltid villiga tat betala mina fakturor som var på mellan 100 000 och 270 000 per månad i över ett halvår....

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-30 klockan 23:09
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat