Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Jag har tidigare bedrivit en kampanj mot SEO Lokal som stal texter från SEO-bloggar. Där blev jag irriterad eftersom materialet presenterades ganska snyggt och såg ut att vara producerat av han som driver seolokal. Dessutom plockade han bort länkar från inläggen och ersatte dem med sina egna.
|
Ja, det har alltid förekommit dylika copyright-brott, och kommer alltid att fortsätta, speciellt så länge ingen reagerar på att sökmotorerna är så lättlurade.
Men tycker du att detta är skäl nog för att inte reagera när någon beter sig som InArchive?
Citat:
När jag tittade på inArchive.com möttes jag däremot av en otroligt svårsurfad sajt. Extremt långa laddningstider och många klick till dess att man kom till något kopierat material.
|
Det stämmer, sajten är en katastrof från början till slut. Kan informera om att det inte var långa laddningstider innan min information om InArchive, så vad som hänt där vet vi inte.
Vad gäller antalet klick så vill jag upplysa om;
1) Det är endast ett klick i sökmotorn för att komma till det kopierade materialet.
2) InArchive-gänget har prioriterat att lura sökmotorerna. Användarvänligheten kan vi nog förutsätta har ganska låg prioritet för dessa personer.
Citat:
Jag kan medge att min kampanj mot seolokal liknar Bosses kamp mot inArchive. Min uppfattning är att inArchive är en ganska harmlös sajt.
|
Personligen ser jag att en sajt som redan i inledningsskedet lyckats lura till sig 170.000 besökare/månad är så långt från harmlös som den kan vara.
Vad tror du skulle hänt om de fått fortsätta i godan ro, utan min information?
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att inArchive har viljan att göra något bra och användbart av sina sajt, i så fall har de en väldigt lång väg att gå.
|
De har nog rätt stor vilja att lura sökmotorerna och dess användare, annars tror jag inte de skulle gett sig in i ett så relativt stort lurendrejeriprojekt.
Sedan vill jag understryka att InArchives syfte inte är att göra något "
användbart" av sajten. InArchive har endast haft ett personligt vinstintresse, där syftet var att lura de sorgligt lättlurade sökmotorerna.
Citat:
Jag är inte heller särskilt orolig för att de skulle sno åt sig trafik från någon av mina sajter, inte ens de allra svagaste.
|
Ändå är det bevisligen precis vad de gör, även om de - så här långt - inte varit intresserade av just dina sajter.
Citat:
Bosses informationskampanj mot inArchive verkar ha övergått till någon form av manisk jakt på upprättelse.
|
Och så fel du har. Alla som läst vad jag skrivit vet att jag inte behöver någon upprättelse. För vad?
Citat:
En upprättelse han redan verkar fått [ länk].
|
Tack för att du själv visar på att du har fel.
InArchive-gänget kontaktade mig redan någon dag efter att jag la ut webbsidan om dem. De trodde att de skulle klara sig undan genom att direkt radera kopian av min sajt.
Men eftersom jag bryr mig om mina medmänniskor och inte bara tänker på mig själv så kunde de glömma att de skulle kunna "muta" mig på detta sätt.
Citat:
Mission Accomplished. Lämna och gå vidare.
|
"Mission Accomplished"?
Har du lyckats att helt missa vad det handlar om?
Det handlar om att InArchive inte ska fortsätta där de slutade när jag satte press på dem.
Det handlar också om att andra inte ska tro att de ska kunna göra likadant som InArchive.
Och det handlar om att diskutera hur dylika skojerier kan motverkas i framtiden, om så är möjligt, något som tyvärr visat sig svårt i denna tråd där vissa hellre velat diskutera oväsentligheter.
Uppdraget är således alls icke slutfört och jag kan garantera att vid varje dylikt försök till masskopiering i framtiden så kommer jag att värna om alla oskyldiga som drabbas, även om jag själv inte är en av dem.
Men ensam är inte alltid stark, så det är naturligtvis en fördel om alla förnuftiga personer som förstår sitt eget bästa drar sitt strå till stacken när bedrägerier av denna typ uppstår på nätet.