Nikke, om det är så viktigt för dig att definiera min information till ett fåtal utvalda om att de är utsatta för brottslig verksamhet som "organiserad kampanj" så får du väl göra detta. Även om jag inte förstår ditt skäl till detta. Men för att backa tillbaka till själva sakfrågan så är det viktiga här att de vars sajter som kopieras av den lettiska organisationen kan drabbas ganska hårt, och min personliga åsikt är att denna olagliga kopiering ska beivras.
Citat:
Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
Min egen huvudsajt finns kopierad ett otal gånger på webben, och de flesta gånger av sajter som lyckas mycket bättre än inArchive med att placera sig.
|
Din sajt måste vara extremt unik. Det är sällan sajter blir kopierade ens en enda gång, och speciellt inte svenska dylika. Men om du inte ser allvaret ens i att detta sker så vet jag inte riktigt hur jag ska förklara hur det fungerar så att du förstår. Ska dock kort försöka här nedan.
Citat:
Vad gäller de kunder som har gått mail från Bosse007 så är det sällan mer än någon handfull sidor som är kopierade, och ingen av dem placerar sig bättre än kundens sajt på sina sökfraser.
|
Men snälla! Jag förstår att du inte är insatt i hur sökmotorerna fungerar, men du måste väl i alla fall inse att det inte handlar om ifall originalsajten eller den kopierade sajten landar högst på vissa få utvalda sökord?
Det handlar kanske främst om att;
1) Generellt sett sjunker den kopierade sajten i värde i sökmotorerna.
2) Vissa söktermer landar på samma sida för såväl orginalsajt som kopierad sajt.
3) Vissa söktermer (du kan normalt sett bara testa ett fåtal) kommer med stor säkerhet att leda till att kopian av sajten kommer före i sökmotorernas resultatlistor.
Inte minst handlar det om att man inte kan/ska acceptera varken att InArchive bryter mot immaterialrätten eller att ens sajt kopieras till nackdel för sajtägaren och till fördel för den som begår brottet.
Naturligtvis är du fri att inte bry dig om detta, men jag törs garantera att de flesta inte tycker att den brottsliga verksamhet som InArchive-organisationen ägnar sig åt är ok eftersom det bevisligen drabbar sajtägarna negativt.
Citat:
Enda gångerna inArchive lyckas med att placera sig bättre är när ursprungssajten har duplicerat innehåll för sökfrasen men inArchive bara har spindlat en av sidorna (och det inte finns någon konkurrens från andra sajter) eller när den ursprungliga sidan har tagits bort från ursprungssiten.
|
Hur vet du detta? Om du bara har en halv A4-sida text eller så på din sajt kanske du har möjlighet att kontrollera om det är så. Däremot kan jag, i egenskap av expert på just detta område (och jag lovar dig att jag är mycket väl insatt i hur det fungerar), garantera att du har fel.
Citat:
Visst finns det tillfällen när det är allvarligt att information dupliceras på detta sätt. Men om det verkligen är just bankers information ställer jag mig rätt frågande till.
|
Personligen tycker jag att det är ganska allvarligt att just bankernas sajter kopieras (av naturliga skäl), men jag lämnar detta med glädje till bankerna själva att avgöra... och de kunder som förlorar förtroendet för bankerna när det finns kopior av deras sajter som dyker upp här och där.
Du måste förstå att de 170.000 besökare InArchive har per månad (redan i inledningsskedet av detta bedrägeri) på det material de kopierat, det är besökare som annars skulle kommit till de sajter som blivit kopierade.