Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand
Tack Conny för du tog din tid...
Det verkar som vi är mer överens om detta än det kanske verkade innan, självklart måste en realistisk kalkyl ligga till grund för ett köp.
DÄREMOT finns det många webbplatser som har en mängd besökare, men inte tillfullo utnyttjat sin ekonomiska potential (ibland pga okunskap) och en köpare kan genomskåda detta faktum, utan att vilja avslöja för mycket för den potentiella säljaren.
Bara ett påhittat exempel: En välbesökt sajt om resor, som enbart har har en inkomst via bannerannonsering eller Googleannonser. Köparen äger en resebyrå och inser potentialen att erbjuda sina flygbiljetter via sidan, men behålla informationen för att inte förlora besökarna.
|
Det du pekar på när parterna är olika informerade kallas "Asynkron information" och det var en Nobelpristagare i Ekonomi som fick priset just för att han visade vad det innebär på marknaden när köpare och säljare har olika information (dvs asynkron information). Det har jag inte behandlat i mina inlägg hittils då det är en komplext område i sig.
Jag har bara försökt göra en belysning av att det ligger i säljarens intresse att lyfta fram så många "värdefulla komponenter" som möjligt för att denne ska få ut ett bra pris för objektet. Det är då köpaens sak att sticka hål på den bubblan och peka på negativa saker i förhandlingen för att få ett så lågt pris som möjligt. men som du nämner så är det i köparens intresse att genomskåda att objektet i verkligheten har ett större värde än vad säljaren lyckas förmedla, så att köparen kan se en vinst i att köpa objektet. Om köparen inte kan se en vinst i affären så ska denne givetvis avstå.
Jag vill med mina visade kalkyler visa ett sätt för säljaren att identifiera och lyfta fram de olika värdehöjande faktorer som kanske inte är helt uppenbara vid en förrsta genomlysning.
Om jag funderar på ett köp så är jag mån om att punktera alla ballonger med luft innan jag kan gå vidare.