Visa ett inlägg
Oläst 2012-07-18, 11:21 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Om man vill använda "besöksantalet" som värderingsgrund måste man omvandla det till ett ekonomiskt underlag.

Dvs göra antaganden om att varje besökare genererar X kr i annonsintäkter inom 12 månader. För att ta ett exempel. Man måste vara konkret och visa hur man räknar.

Det är då säljarens ansvar att visa köparen på vilka "värden" det är denne säljer. Köparens uppgift är att visa på bristerna i säljarens argument. När säljare och köpparen når koncensus om värderingen kan det bli affär men inte före det.

Jag försöker bara få till ett mer konkret argumentationsunderlag för olika värderingar. Man kan inet använda subjektiva värderingar för att sätta ett pris (tycker jag) utan man bör ha ett konkret och mätbart underlag som visar på och stöder ens argument.

Min personliga uppfattning är att om man visar på olika delkomponenter som bygger upp ett värde så blir det enklare att argumentera och förhandla, då det går att diskutera affären i mindre steg, där varje steg kan verifieras med underliggande fakta.

Låt mig illustrera vad jag menar genom exempel (som i sig inte har någon som hest verklighetsförankring):

Låt oss använda pizzaomline.com som ett exempel:

Slutligt försäljningspris 275 MSEK.

Beräknad total nuvarande marknadsföringskostnad 550 MSEK under 5 år, dvs ca 110 MSEK per år. Säljaren vill ha 50% av detta dvs 275 MSEK.

Säljaren har då troligen resonerat så här:

För att Sälja pizza i en onlinebutik behöver man marknadsföra detta med 20 kr per pizza, om köparen då räknar med att kunna sälja 5,5 miljoner pizzor per år så kan de lägga 110 Mkr per år på marknadsföring.

pizzaonline.com är lätt att komma ihåg och om man lägger ett belopp på 20 MSEK(mindre än 55 MSEK per år) så kan man få ut ett sammanlagt marknadsföringsvärde på 11 MSEK per år pga det enkla domännamnet. Om köparen då betalar motsvarande 55 MSEk per år under 5 år och kompletterar med 20 MSEK i annan marknadsföring så kostar det 75 MSEK men de får ut ett markandsföringsvärde på 110 MSEK.

Om jag erbjuder köparen att köpa webbsajten pizzaonline för 55 MSEK perår under 5 år (dvs 275 MSEK) så borde köparen göra en bra deal....

(lite så där måste man resonera för att få det att gå ihop, nu har jag skippat diskussionen om kapitalflödesanalys, riskanalys och internränta som ju är en självklar del i kalkylen vid en verklig affär). Vid en verklig affär borde säljaren även visa på hur många besökare som är "självgenererande" av det enkla domännamnet.

Köparen (som förutsätts vara en pizzeria i megaformat) kan då minska sina marknadsföringskostnader per såld pizza från 20 SEK till 13,63 SEK (alternativt skala upp verksamheten tilll att sälja fler pizzor per år).

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-18 klockan 11:31
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat